Luottamus, yhteistyön perusta

Maanantai 25.9.2017 - Reino Myllymäki


Luottamus_720x405.jpg

Luottamus on tunne tai varmuus siitä, että johonkuhun tai johonkin voi luottaa, että joku tai jokin ei petä toiveita tai aiheuta pettymystä, sanoo Kielitoimiston sanakirja. Luottamuksen varaan voi rakentaa paljon. Esimerkiksi toimivan asiakas-toimittaja-suhteen.

Luottamusta ei voi ostaa kaupan hyllyltä. Se on vähän kuin pelitaito, jota kovasti kysytään golfkenttien proshopeista 9. ja 10. reikien välillä. Valitettavasti tuote on meiltä lopussa, myyjä kertoo.

Kun luottamusta ei voi ostaa, se pitää tehdä itse. Luottamuksen rakentamisen aineksia ovat onnistumiset ja osapuolten keskinäinen kunnioitus. Tämä hämmentää varsinkin nuoria; jotta pääsisit tärkeisiin hommiin, ensin on onnistuttava niissä rutiinihommissa. Kysymys on osittain paradoksista, joka kuitenkin on elävää elämää: et koskaan pääse näyttämään syvintä osaamistasi, jos et hoida perushommia kunnolla. Ei synny kunnioitusta eikä luottamusta.

Luottamus on tuoreen Tehokkuus ensin! Palveluyksiköstä tuottavuus- ja kasvukumppaniksi -kirjani viimeinen askel ja samalla koko kirjan johtava punainen lanka. Kaikki muut 24 askelta kertovat keinoista, joita tarvitaan tuon luottamuksen rakentamiseksi.

Ensin laitetaan kuntoon hommat, jotka asiakas odottaa palvelutarjoajan laittavan omin päin kuntoon. Sitten semmoiset, joihin tarvitaan yhteistyötä asiakkaan kanssa. Lopuksi päästään syvempään asiakasyhteistyöhön, jos kaikki on mennyt oikeaan suuntaan.

Luottamus on siis lähes itseisarvon luonteinen keino syvempään asiakasyhteistyöhön, jossa alentuneiden markkinointi- ja myyntikulujen ja tehostuneen toiminnan hedelmiä riittää jaettavaksi niin toimittaja- kuin asiakaspuolelle.

Se ei kuitenkaan pysy automaattisesti kunnossa, vaan tarvitsee jatkuvia onnistumisia tuekseen. Luottamus on kuin parisuhde: se kestää pari ryppyä rakkaudessa, jos tulevaisuus näyttää hyvältä.

Mutta luottamus voidaan menettää. Kehityshankkeita koskevissa seminaareissa minulta on useammankin kerran kysytty, että vaikuttaako hovihankkijuus projektin onnistumiseen. Olen joutunut vastaamaan, että aineiston perusteella negatiivisesti. Jos kumppanuus johtaa lepsuiluun kehityshankkeen valmistelussa, tulokset ovat huonoja. Silti kumppanuus on usein hyvä lähtökohta, sillä myös julkishallinnon hankintamenettelyllä saadaan aikaan epäonnistuneita projekteja.

Onnistumisia hankkimaan ja luottamusta rakentamaan, mars!

Avainsanat: luottamus, kunnioitus, kumppanuus, asiakas-toimittaja-suhde


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini